Programmet för den Maritima mötesplatsen i Almedalen

Alla medlemmar och andra sjöfartsentusiaster är hjärtligt välkomna till vårt seminarium i samband med Almedalsveckan. Sveriges Skeppsmäklare arrangerar tillsammans med Maritimt Forum och övriga sjöfartsorganisationer den Maritima Mötesplatsen 24 – 26 juni, i Visby. Totalt bjuds det på 24 sjöfartseminarier på den Maritima Mötesplatsen.

Vårt eget seminarium är på onsdagen 13.00 med rubriken Sjöfart är bra, men besättningsbyten klarar vi oss utan – eller?

Sjöfarten är livsviktig för Sveriges varuförsörjning och ibland behöver sjömännen ombord mönstra av och åka hem. Sedan 19 augusti 2024 har dock Kustbevakningen stramat åt sina rutiner så att besättningsbyten blivit omöjliga i flera svenska hamnar. Hur kunde det blir så här? Vad gör vi åt det?

Nästan allt vi producerar och nästan allt vi konsumerar transporteras över havet. Ofta med andra länders sjöfolk ombord, och ibland behöver de mönstra av; åka hem till sina familjer oavsett om de finns i Manilla eller Kristinehamn. Hur kan svenskar, som skulle kunna ta en taxi hem, nekas gå i land av svenska myndigheter i svensk hamn? Varför måste de istället följa med till nästa hamn, även om den finns i USA? Om allt beror på EU-regler, hur kommer det sig att problemet bara finns i Sverige? Vi bjuder på ett samtal om Sveriges behov av att skydda vår yttre gräns och sjömännens rätt till en fri rörlighet inom EU. Fartygsagenter och redare berättar om sjöfolkets vardag och några politiker försöker hitta lösningar.

Följande personer är helt klara för medverkan i panelen:

Berit Blomqvist, vd, Sveriges Skeppsmäklare

Fredrik Pettersson, Nautic Shipping, vd, fartygsagent, Sveriges Skeppsmäklare

Mattias Ottosson, Riksdagsledamot, Trafikutskottet, S

Björn Holm, vd, Rederi AB Uman

David von Platen, linjeagent, Wagenborg Shipping Sweden

Vi bearbetar även fler personer, bland annat hoppas vi på medverkan från justitieminister Gunnar Strömmer, som är den minister som har frågan om gränsövergångsställen på sitt bord. Där ligger det som alla vet även en mängd andra frågor, men hoppet lever tills vi får ett nej. Senast idag 2 juni fick vi följande från justitiedepartementet: ”Rörande Gunnar Strömmer och Almedalen så har jag ännu inte fått besked om hans medverkan”.

Samtliga seminarier på den Maritima mötesplatsen kommer att sändas på Maritimt Forums you tube-kanal och kan även ses i efterhand.

I seminarieprogrammet för den Maritima mötesplatsen syns samtliga seminarier. De som inte är länkade är bokade, men inte ännu inlagda i det officiella seminarieprogrammet.

Tisdag 24 juni

8.30 Sjöbefälsföreningen: Jobba till sjöss och vara förälder – går det?

9.30 Wallenius Marine: Sjöfartens roll i en krisberedskap

10.30 Saab: Hur säker är den livlina som förbinder Östersjöns nationer?

11.30 Maritimt Forum: Mer gods till sjöss – politiska visioner och praktiska hinder

13.00 Svensk Sjöfart: Hur upprätthålls en säker handelssjöfart och infrastruktur till havs i händelse av kris och krig?

14.00 Finsk-Svenska Handelskammaren och Rauma: Vad kräver vintersjöfarten, totalförsvaret och försörjningsberedskapen av de nya isbrytarna?

15.00 Svensk Sjöfart, Almega Tågföretagen, Sveriges Åkeriföretag: Framtidens godstransporter – hur ökar vi intermodaliteten i Sverige?

16.00 OX2: Energy under attack – lessons from Ukraine

Onsdag 25 juni

8.30 Wärtsilä: Redo för 2050

9.30 Svensk Sjöfart: Hur säkrar vi en stark svensk sjöfart i en orolig tid?

10.30 Svensk Sjöfart: Hur säkrar vi en stark svensk sjöfart i en orolig tid?

11.30 Maritimt Forum: Maritim kompetensförsörjning – utmaningar, möjligheter och politiska lösningar

13.00 Sveriges Skeppsmäklare: Sjöfart är bra, men besättningsbyten klarar vi oss utan – eller?

14.00 Oresund Drydocks: Hur säkerställer vi svensk varvsförmåga?

15.00 Viking Supply Ships: Bryt isen, inte budgeten​ – så säkrar vi Sveriges infrastruktur och försvar

16.00 Swedish Pelagic Federation: Hur vill vi förvalta det pelagiska fisket i framtiden?

Torsdag 26 juni

8.30 Mälarhamnar, Vänerhamn, Vänersamarbetet: Sverige satsar på sjöfart, fast bara i teorin?

9.30 Stockholms Hamnar: Hansan 2.0 – Där havet binder samman det nya Europa

10.30 DNV: Med kurs mot en hållbar framtid i en orolig tid – panelsamtal om energieffektivisering

11.30 Skogsindustrierna, Svensk Sjöfart, Sveriges Hamnar, Sveriges Skeppsmäklare, Näringslivets transportråd: Sjöfartsverkets besparingsprogram – hot mot svensk industri, Sveriges inflation och norra Sverige?

13.00 ABB: Räcker elen till när ännu fler fartyg och hamnar behöver el och laddning? Får vi till det?

14.00 Sveriges Hamnar: Vad är hamnens roll i Sveriges försörjningsberedskap, säkerhet och totalförsvar?

15.00 Gotlandsbolaget: Sjöfartens energiomställning i en osäker värld – lönar det sig att gå före?

16.00 Energigas Sverige: Hållbara drivmedel för framtidens sjöfart

Tillbaka