Skeppsmäklarna belyste problemen kring besättningsbyten i Almedalen

- Det här är ett seminarium som inte borde finnas. Här står jag som sjöfartsvärldens svar på Sverker Olofsson: Ska det vara så här? Nej, det ska inte vara så här. Det är därför jag tycker att det här är ett otroligt onödigt, men nödvändigt, seminarium.

Det sa David von Platen, linjechef på Wagenborg Shipping och styrelseledamot, på Sveriges Skeppsmäklares seminarium i Almedalen med rubriken Sjöfart är bra, men besättningsbyten klarar vi oss utan, eller?

Han berättade om det besättningsbyte hans nederländska rederi tvingats göra på redden i Skagen, i dåligt väder, då besättningsbyte nekats i Uddevalla på grund av att hamnen inte är ett gränsövergångsställe och nästa hamn låg i USA.

- Det är en dyr lösning, en dålig lösning och dessutom farlig.

Innan dess hade Fredrik Pettersson, vd på Nautic Shipping, som också han sitter i styrelsen och även är ordförande i föreningens gränspolisråd, beskrivit problemet och föreningens arbete under året. med en mängd möten på olika nivåer med politiker och myndigheter.

- Vi har arbetat brett med frågan. Vi har haft möte med infrastrukturministern Andreas Carlson, vilket ledde till ett större möte på Rosenbad. På ett av de här mötena sa Kustbevakningen till och med att ´Ni kan väl inte ha så stora problem, det har ju inte kommit in några överklaganden´.

Varpå föreningen bestämde sig för att göra en överklagan, även om det inte skulle hjälpa den aktuella sjömannen där och då. Sjömannen i fråga, befälhavaren Emanuel Klar, vars avslag föreningen bestämde sig för att överklaga, kunde inte vara med på länk som tänkt direkt från Ulvik (fartyget hade lotsning precis under seminariet), men meddelade följande:

- Det må vara så att detta är det enda ärende som överklagats, men jag är långt ifrån den enda som är drabbad av detta. Det här med att sjömän kontrolleras vid på- och avmönstring är inget nytt, skillnaden är att utomlands anpassas kontrollerna efter sjöfarten. Där kan vi få kontroller genomförda dygnet runt, året runt.

Han skriver även:

- Varför måste vi svenskar som endast går i schengenvatten ens kontrolleras?

Ytterligare ett problem blir i förlängningen att hitta personal, vilket Björn Holm, vd på Rederi Uman underströk.

- För att kunna locka kompetens till vårt tonnage måste vi kunna garantera att de kommer hem i tid. Problemet är att många de silos vi lossar i inte ligger vid gränsövergångsställen. Vi kan inte konkurrera med estniska rederier.

- Tänk en svensk sjöman på en båt som inte varit utanför Schengen på två år, då åker gränspolisen två personer från Malmö till Karlshamn för att titta i passet och se att det är han innan han får åka hem. Varför diskriminerar vi sjöfolk?

Föreningens vd Berit Blomqvist modererade seminariet.

- Jag kommer ihåg när jag stod här i Almedalen för ett år sedan, och precis fått ett meddelande från Kustbevakningen att från den 19 augusti kommer man bara tillåta besättningsbyten i gränsövergångar och under gränsövergångarnas öppettider, och att det även skulle gälla för svenskar. Alla här trodde då att det bara måste lösa sig.

- Linda Snecke från vänsterpartiet och då i Trafikutskottet sa till och med att ”det här är väl inte en politisk fråga”.

Mattias Ottosson (s), Traikutskottet, som var med förra året tänkte då att det skulle gå snabbt att lösa.

- Jag var förvånad över att det kunde gå till på det här sättet, varför sätter man inte bara sjömannen i en taxi till närmsta polisstation. Nu har jag efter det här året insett hur bökigt det här är, vi har tjatat men det verkar inte hända någonting.

Hur mycket tid har ni ägnat åt den här frågan i Trafikutskottet?
- Jag ska vara ärlig och säga att vi inte har ägnat tid åt den här frågan i Trafikutskottet, utan vi har ju kontakt med dig bland annat, sa Ulrika Heie (c), ordförande i Trafikutskottet.

- Det blir en fråga för oss att ta upp i vårt motionsarbete under hösten men också i frågor och interpellationer och så kommer vi att behandla den i utskottet under året.

Frågan om att utse fler hamnar till godkända gränsövergångsställen kan bli löst tidigare än så.

- Nu finns allt underlag man behöver och ambitionen är att lösa det här så fort som möjligt. Jag fick information av en politisk sakkunnig till Gunnar Strömmer att han tror att det kommer att lösa sig efter sommaren, sa Maria Stockhaus (m), även hon i Trafikutskottet.

- Förhoppningen är att det här ska vara löst inom kort så att vi inte ens behöver diskutera det i Trafikutskottet.

Klicka på en bild för att se hela, bläddra sedan mellan bilderna.

Berit Blomqvist ledde Sveriges Skeppsmäklares seminarium i Almedalen.
Berit Blomqvist pratade med Fredrik Pettersson, Björn Holm och David von Platen om problemen med besättningsbyten.
Berit Blomqvist frågar ut politikerpanelen: Mattias Ottosson, Ulrika Heie, Maria Stockhaus och Katja Nyberg.
Mingel med infrastrukturministern: Lisa Björklind, Fredrik Pettersson, Andreas Carlson  och Berit Blomqvist.
Styrelsemedlemmar på Almedalen: Thomas Ahlford, Lisa Björklind, David von Platen, Fredrik Pettersson och Berit Blomqvist.
Tillbaka